In september zijn 34 studenten gestart aan de Associate Degree Digitale Techniek en Media van de Hogeschool Utrecht. In deze tweejarige hbo-opleiding leren zij alles over digitale media content voor lineaire en niet lineaire media. Deze opleiding is ontwikkeld vanuit de publiek private samenwerking Take-X. Hoe gaat het nu? De docenten Bert Vrusch, Peter Terpstra, Marcel Spaan en projectleider Linda van den Broek praten ons bij en delen de resultaten van de studenten.
De kracht van praktijkgericht onderwijs
Leren door te doen, dat staat centraal in de Associate Degree Digitale Techniek en Media (afgekort: Ad DTM). Zodat daar geen twijfel over kon bestaan, gingen de studenten bij de start van de opleiding in projectteams aan de slag. Ze kregen de opdracht om wireframes te maken voor een applicatie voor het verhuren van auto’s. Natuurlijk kregen de studenten hiervoor handvatten. Zo waren er werkcolleges over hoe ze dit moeten aanpakken en is er een goed gevulde digitale leeromgeving. Maar de nadruk in de Ad DTM ligt op het zelf uitzoeken en experimenteren.
Een ander project waaraan is gewerkt is het professioneel livestreamen van een event. Hier gingen de studenten aan de slag van setting tot techniek. De docenten waren onder de indruk van de talkshow ‘Pijnakker draaitdoor’. Deze studenten hadden een praatprogramma opgezet met reactie op de actualiteit studeren in coronatijd.
Tijdens de projecten en samenwerkingen doen de studenten relevante werkervaring op. Naast fictieve projecten werken de studenten ook aan projecten in het werkveld. Zo was een deel van de studenten recentelijk aanwezig bij de productie van Amersfoort Jazz. Met dit jaar 19 online Nederlandse World Jazz concerten. Dit soort projecten zijn ook meteen een goede manier om hun netwerk uit te breiden.
Veel ruimte voor creativiteit
De studenten werken met criteria en krijgen veel ruimte voor eigen inbreng. Dit was ook duidelijk terug te zien toen de projectgroepen aan de slag gingen met het samenstellen van een professionele podcast. Bij criteria moet je denken aan: een podcast-lengte tussen de 15 en 30 minuten, het gebruik en inzetten van tenminste twee typen microfoons, toepassen van goede ruisonderdrukking software en het opbouwen van een onderhoudende storyline. Een van de projectgroepen ging meteen professioneel aan de slag in de Podcast Studio op VondelCS. Luister hier naar het resultaat.
De rol van de docent
De docenten Bert, Peter en Marcel komen uit het bedrijfsleven en vervullen tijdens de opleiding de rol van expert en coach. In de Ad DTM staat de ontwikkeling van de student centraal. Er wordt er gewerkt met persoonlijke leerdoelen en daar wordt samen op gereflecteerd. Om dit inzichtelijk te maken wordt de online tool FeedPulse gebruikt.